Ditt strømnett - vårt ansvar!

Lucerna er ansvarlig for bygging, drift og vedlikehold av strømnettet i vårt område. Området består av hele Hasvik kommune og mesteparten av Hammerfest kommune, med unntak av Kokelvområdet.

Vi er en del av det opprinnelige «Hammerfest Elektrisitetsverk» som ble etablert så tidlig som i 1891. Den gang sørget vi for at Hammerfest ble første kommune i Nord-Europa med elektriske gatelys fra et offentlig eid kraftverk. I dag er vi et rendyrket nettselskap som har ca. 1280 km med luftlinjer og landkabler og ca. 18 km med sjøkabler. Vi leverer om lag 800 GWh gjennom nettet vårt årlig og vi har over 8100 kunder i vårt forsyningsområde.

31 ansatte i Hammerfest og Hasvik gjør hver dag det de kan for at du skal få levert strøm uten avbrudd eller andre problemer.

Kundeportal

Logg inn på vår kundeportal for å opprette en sak angående:
• Nytilknytning eller endring av anlegg
• Flytting eller ombygging av nett
• Fra/tilkobling
• Bygge/grave/rive
• Byggestrøm
• Spenningsproblem eller jordfeil
• Andre henvendelser

Min side

Her kan du utføre handlinger relatert til:
• Åpning av HAN-port
• Faktura og abonnement

Min Strøm

Med Min Strøm fra Lucerna får du bedre oversikt over ditt strømforbruk. Tjenesten kan også installeres som app på de fleste mobiltelefoner, slik at du alltid har tilgang til utfallskartet fra din mobiltelefon!

Strømstøtte

Her finner du de viktigste spørsmål og svarene om strømstøtte!

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på spørsmålene som kundesenteret ofte får fra våre kunder

Hvorfor har dere byttet navn?

Vi er fremdeles en del av konsernet til Hammerfest Energi, men nye offentlige krav som har kommet i løpet av 2021 krever at nettselskapet, som har monopol og en forpliktelse innenfor sitt forsyningsområde, blant annet må bytte navn og logo.

Du kan lese mer om bakgrunnen for endringen i artikkelen under.

Hva betyr Lucerna?

Ordet Lucerna stammer fra latin og betyr lys, eller lykt. Dette syntes vi passer veldig godt med tanke på selskapets aktivitet og historie.

Hva er nettleie?

Nettleie er prisen du som kunde betaler for å være tilknyttet strømnettet og for å få strømmen transportert hjem til deg. Det finnes kun et nettselskap innenfor hvert geografiske område, og du kan derfor ikke velge hvilket nettselskap du betaler nettleie til.

Jeg skal flytte, hvordan melder jeg om dette?

Du kan melde flytting til oss ved å fylle ut flyttemeldingen via vår nettside.

Hvordan registrerer jeg eFaktura?

Fra 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.


Merk at allerede fra 1. desember 2021 må du gi generell aksept for eFaktura "Ja takk til alle" for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra. Vi oppfordrer derfor alle eFakturakunder til å inngå «Ja takk til alle»-avtale snarest mulig.


Endringen gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.


Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du enkelt reservere deg i nettbanken.

Strømmen har gått hos meg. Er det strømbrudd?

Sjekk våre driftsmeldinger for å se om det kan være et strømbrudd i ditt område. Hvis du ikke finner noen driftsmeldinger for ditt område så kan det være feil i ditt eget anlegg.

Jeg har et annet spørsmål.

Du finner flere spørsmål og svar på siden om Ofte stilte spørsmål!